ویدئوهای کوتاه از برنامه معرفت

به مناسبت عید سعید قربان

استاد در قرآن کریم قوم بنی‌اسرائیل بسیار بهانه‌گیری می‌کردند برای پیامبرشان و معجزات زیادی هم دیدند من و سلوی، دیدن خدا و… اما وقتی داستان گوساله‌ی سامری می‌آید خداوند می‌گوید اِنَّکُم ظَلَمتُم اَنفُسَکُم بِإتخاذِکُمُ العِجل فَتوبوا اِلی بارئِکُم فَقتُلو اَنفُسَکُم: چرا بین همه‌ی اینها خداوند روی این انگشت گذاشته؟

گاو مظهر نادانی هم هست به هر صورت مظهر حیوانیت انسان است و خداوند می‌گوید اون گوساله را گرفتید و اون جنبه‌ی حیوانیت را گرفتید یعنی اسیر حیوانیت خود شدید و این گوساله شدن مظهر حیوانیت است یعنی شما جنبه‌ی حیوانیت را گرفتید و در آخر آیه می ‌گوید  فتوبوا الی الله… بر گردید از این حیوانیت بر گردید و بروید به طرف حق و اون جنبه ‌ی معنویّات و کلیمیتان را پیدا کنید و در ادامه می‌گوید:  فقتَلوا اَنفُسَکُم… می‌گوید خودتان را بکشید این معنای خودکشی نیست بلکه یعنی نفس شما دیگر حیوان شده و شما حیوانید و حیوانیتتان را بکشید ونتیجه اش این می‌شود که فتوبوا الی بارئکم: به حق تعالی باز می‌گردید

این کشتن یک نوع قربانی است اصلاً قربانی یعنی چه؟ یعنی حیوانیت را فدای انسانیت کردن؛ و ذبح واقعی سر بریدن حیوانیت خودمان است و حاجی هم که در مکه ذبح می‌ کند تا مادامی که نفس خودش را ذبح نکرده اون ذبح ظاهری است و این سنبل این است که من حیوانیت خود را ذبح کردم اما اگر حیوانیت درون زنده باشد و هر سال بروی چندین گوسفند را هم سر ببری چه فایده دارد؟ هیچ، اگر گاو نفس سرکش است و شاخ دارد وارد میدان شود چه فایده بروی ذبح کنی؟ ذبح اصلاً یعنی علامت اینکه من حیوانیت خود را ذبح کردم و در درون من سلامت است و صلح است و من دیگر اهل جنگ نیستم، حیوانیت جنگ است، توحّش است، و حاجی شدن هم یعنی همین و انسان همان چیزی است که اون جنبه‌ برش غلبه می‌ کند هر نقش روان تو روان تو همانست اگر همه‌ ی افکار من و همت من به حیوانیت و نادانی و توحش من مشغول است پس من یک حیوانم و نفس من دیگر حیوان شده و خداوند می‌ گوید فقتلوا انفسکم و اینجا حیوانیت را بکش و این همه شعبده‌ی خویش که می‌کرد اینجا / سامری پیش عصا و ید بیضا می‌کرد. این کاری که این مردم دنیا می‌کنند اینها سامری‌اند و میلیون‌ها سامری داریم که چسبیده به دنیا و در مقابل حقیقت دارد مقاومت می‌کند و اصلاً گوش نمی‌دهد و چشمش هم باز نمی‌کند چون اسیر حیوانیت است چشمش می‌بیند اما حقیقت را نمی‌بیند و همیشه جنگ سامری و موسی تا مادامی که انسان زنده است در این دنیا برقرار است.

استاد: مولوی:

وقت ذبح الله و اکبر میکنی        همچنین در ذبح نفس کشتنی

گوی الله اکبر و این شوم را      سر ببر تا وارهد جان از فنا

این الله اکبر اشاره به حدیث مولی است که الصلاه قُربانُ کل تقی. جواب اینکه در هنگام ذبح در اسلام هست که بسم الله بگوییم معنیش این است که به نام حق ضمن اینکه این گوسفند را ذبح می‌کنی حیوانیت خودت را هم ذبح کن و گرنه اگر حیوانیت خود را ذبح نکنی اصلاً ظلم کرده‌ای به این حیوان، و تو که یک حیوانی برای چی می‌خواهی یک حیوان را بخوری و اگر انسان شدی حق داری حیوان را بخوری و اون حیوان قربان می‌شود برای انسانیت شما و اگر شما انسان شدی ظلم به اون حیوان نیست چون حیوان می‌آید انسان می‌شود و مأکول شما واقع می‌شود و به انسانیت می‌رسد اما اگر ذابح و کشنده حیوان بماند، اون وقت برای چی حیوان را بخورد و این حیوانیت اون چه ترجیحی بر حیوان دارد و ظلم است کشتن حیوان مگر اینکه ذابح انسان باشد و بسم الله گفتن یعنی باید با نام خدا به مقام انسانی برسی و در راه خدا و برای انسانیت حق داری این حیوان را بکشی و اون حیوان مأکول شما می‌شود و انسان می‌شود و راه جمال را می‌پیماید در غیر این صورت مثل جنگ گرگان است که یک گرگی هست و به جان یک گرگ دیگر افتاده‌ای این شعبده‌ی خویش است.

ما کشته ی نفسیم و بس آوخ که برآید       از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم

5/5 - (2 امتیاز)

کلاس آنلاین آموزش منطق از صفر

یک دیدگاه

  1. واقعا فلسفه زیبایی در مورد قربانی کردن بیان کردند.ما همیشه به ظاهر قضایا نگاه میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا