آموزش آنلاین منطق از صفر
شرح اشعار مولوی
برنامه‌های داغ

ما ز بالاییم و بالا میرویم / ما ز دریاییم و دریا می رویم

مشخصات فایل برنامه معرفت بیستم و هفتم اسفندماه ۱۳۹۵

موضوع برنامه: ما ز بالاییم و بالا میرویم

عنوان فصل: شرح اشعار مولوی

مدت زمان برنامه: ۴۸ دقیقه

حجم فایل ویدئویی: ۱۰۴ مگابایت (MP4)

حجم فایل صوتی: ۲۰ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

ما ز بالاییم و بالا میرویم           ما ز دریاییم و دریا می رویم

ما از آن جا و از این جا نیستیم       ما ز بی‌جاییم و بی‌جا می رویم

لااله اندر پی الالله است                همچو لا ما هم به الا می رویم

قل تعالوا آیتیست از جذب حق         ما به جذبه حق تعالی می رویم

کشتی نوحیم در طوفان روح          لاجرم بی ‌دست و بی‌ پا می رویم

هر کجا که زمان و مکان باشد، جهت هم هست. (جهت‌های ششگانه) حال سوال این است که آیا جسم و ماده جهت دارد یا هستی دارای جهت است؟ قطعا موجود مادی دارای جهت است زیرا دارای ابعاد است. حال آیا می توان عالمی را فرض کرد که بدون جهت و ابعاد باشد؟ برای افراد حسی مسلک، فرض این عالم بدون جهت سخت است.

خداوند آیا دارای بُعد است؟ یا دارای جهت است؟ هستی محض، همه جا حضور فعال دارد. هستی محض «بُعد و جهت و اینجا و آنجا» ندارد، بلکه همه جا هست. آیا عقل «که همان ادراک کلیات است» دارای جهت و بُعد است؟

مولوی می گوید: لفظ به گوش تو، آن اندازه نزدیک نیست که معنی به قلب تو؛ هر صدایی به گوش می رسد، نزدیک است. صدا به گوش چقدر نزدیک است؟

آنچه مایه دلبستگی در این جهان است، باعث نزاع نیز می‌شود. چنانچه چیزی در این عالم به آن دل ببندی، مایه نزاع شما نیز خواهد شد. اگر دل نبندی، جنگ و نزاعی هم در کار نخواهد بود. چه چیزهایی موجب دلبستگی ما می‌شوند؟ با کمال تأسف اغلب چیزهای فرومایه، باعث دلبستگی ما می‌شوند.

Video-DownloadSound-Download Youtube-download

فایل‌ها بجای «دانلود» پخش و اجرا می‌شود؟ راهنمای دانلود را بخوانید (اینجا بزنید)

می‌خواهید تمامی قسمت‌ها را به صورت یکجا دانلود کنید؟ همین الان اینجا بزنید

4.4/5 - (14 امتیاز)

۲ دیدگاه

  1. با سلام محضر استاد محترم
    آیا تاکید استاد بر کلمه “عقل” همان” آگاهی ” نیست ؟چون عقل به نظر مادی و فناپذیر است .ولی آگاهی ازلی و ابدی است .آگاهی جزء انسانی به تدریج و در مسیر طولانیییی به آگاهی کل و مصدریت الهی تبدیل می شود….

  2. بسم الله الرحمن الرحیم
    شاید …
    اتش ان نیست که بر خرمن پروانه زنند
    یا که بر شمع و دل دیوانه زنند
    اتش ان است که بر هر سه زنند
    تا که بر پروانه و شمع و دل دیوانه زنند
    اذا وقع الواقعه
    لیس لوقعتها کاذبه .
    با سلام می خواستم نظر استاد بزرگ جناب دینانی را جویا شویم. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا