اگرروزی متوجه اشتباه خود شویم!

home بحث و تبادل نظر زنگ تفریح فلسفی اگرروزی متوجه اشتباه خود شویم!

  • این موضوع 82 پاسخ، 2 کاربر را دارد و آخرین بار در ۵ سال، ۶ ماه پیش بدست shpegah به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 15 نوشته (از کل 83)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #18731
    محمد
    میهمان

    در پایان بفرمایید به نظر شما آیا داستان قابل تایید یا رد کردن است؟ مثلا شما میتوانین داستان بینوایان ویکتور هوگو را تایید یا رد کنید؟ یا داستان معروف شنگول و منگول و حبه انگور را؟

    #18734
    shpegah
    میهمان

    بله من گفتم هرکس راه مختص خودش دارد ولی نگفتم هیچ دو راهی اشتراک ندارند
    توافق در راههای مختلف باعث وسعت نظردوطرف میشه و دامنه نگاه و راه دوطرف رو گسترش میده

    درمورد آیه سوره ص لطفا بیشتر توضیح بدید آیا گفته شده اجازه ورود و دخالت نداریم؟؟؟

    درمورد قرآن بله شما درست میفرماییدازدرون دایره هستی است

    درمورد داستان گفته شده بنده عرض کردم مفهوم داستان رو تایید کردید نه خود داستان را

    بازهم ممنون که پاسخ میدید

    #18736
    shpegah
    میهمان

    مفهوم داستان چگونگی وعلت خلقت رو مطرح کرده که شمانیزهدف ازخلقت راتکامل انسان فرمودید

    رسیدن به انسان کامل لازمه اش درک همه جانبه وجودی انسان است تاحدی که توانایی خلق انسان کامل دیگری را پیدا کنیم
    (حتی اگر ابتدا از یک ربات شروع کنیم)

    همان بیت
    رسدآدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تاچه حد است مقام آدمیت

    حالا میخواد از راه علم باشه فلسفه اسلامی باشه فلسفه غیراسلامی باشه و اصلا فلسفی نباشه

    البته باز قطعا درپاسخ خواهید گفت بستگی داره تکامل رو چه چیز تعریف کنیم؟

    که من میگم کل صفات الهی که درقرآن هزار رب برای هزار صفت معرفی شده

    که همون الماس هزار وجه منظورمنه

    #18759
    محمد
    میهمان

    با سلام . انسان ماهیتا نفس و روح است که مجرد است.اما ربات مادی است یعنی در قالب ماده محقق می شود. انسان دائم البقاست اما وجود ربات متکی به جسم است .آیا میتوان رباتی ساخت که متکی به جسم نباشد؟
    انسان وجود مثالی دارد و حیات برزخی آن در قالب جسم مثالی است.آیا میتوان رباتی ساخت که جسم مثالی داشته باشد و در عالم مثال تداوم حیات داشته باشد و به حیات برزخی برسد؟
    انسان میتواند در سیر آفاقی و انفسی به عالم عقول مجرد راه یابد آیا ربات میتواند به عالم مجردات راه یابد؟
    انسان میتواند به مقام فوق عقل راه یابد (معراج پیامبر) آیا ربات همچنین قابلیتی دارد؟
    و شما بحث ربات و انسان را مطرح کردید.این سوال سوالیست که قرنها ذهن فلاسفه را مشغول داشته ولی در ابعادی بسیار بزرگتر.تحت این سوال که اگر خدا (در مثال شما انسان) موجودی کاملتر از خود یا مشابه خود خلق کند(درمثال شما ربات) چه اتفاقی خواهد افتاد؟این امر محال است و اثبات آن به کرات در منابع مختلف اتفاق می افتد با مطالعه آن منابع میتوانید به ابطال نظریه ای که دادید برسید.چرا که انسان دارای مراتب وجودی بی نهایت است ولازمه اینکه بخواهد موجودی مثل خود بسازد این است که تمام مراتب وجودی خود را بشناسد و برای شناخت این موضوع لازم است به مقام فنا برسد و در عینیت وجود در ماسوا جدای از ماسوا و خدا شود .پس اگر بخواهد رباطی کامل بسازد باید خدا بسازد.
    حال فرضا آقای ایکس رباط وای را میسازد که دقیقا مانند خودش است از هر جهت.اگر فرض محال بودن را کنار بگذاریم (چون گفتیم انسان ذیروح و مجرد است) فرض می کنیم آقای ایکس در همان شب طی انجام عبادت به مقام روحانی خاصی میرسد و یا با آزمایشات دیگری به مقام علمی خاصی میرسد و دانسته های جدیدی کشف میکند.حال باید این دانسته ها و مقامات را به رباطش هم بدهد تا رباط دوباره بتواند مانند او شود.آیا این ممکن است؟ این شرایط هرشب مبتواند برای آقای ایکس پیش بیاید

    #18760
    محمد
    میهمان

    و اما فرمایشات شما:
    ۱)”مفهوم داستان چگونگی وعلت خلقت رو مطرح کرده که شمانیزهدف ازخلقت راتکامل انسان فرمودید”

    ۲(رسیدن به انسان کامل لازمه اش درک همه جانبه وجودی انسان است تاحدی که توانایی خلق انسان کامل دیگری را پیدا کنیم
    (حتی اگر ابتدا از یک ربات شروع کنیم)
    موارد یک و دو شما تناقض دارد چراکه اگر انسان دائما در حال تکامل باشد باید دائما رباط جدید بسازد تا رباتش کامل باشد چون خودش هر روز کاملتر میشود.اگر هم انسان زمانی به کمال مطلق برسد هم دیگر رباتش هم کمال مطلق است و نمیتواند اندیشه انسان
    را زیر سوال ببرد چراکه هردو کمال مطلق هستند. سوال شما هما سوال خلقلت شریک الباری توسط باری است که فقط پوسته اش عوض شده است
    همان بیت
    ۳)رسدآدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تاچه حد است مقام آدمیت
    آیا رباط مادی میتواند به مقام آدمیت که لازم التجرد است برسد؟
    ۴)حالا میخواد از راه علم باشه فلسفه اسلامی باشه فلسفه غیراسلامی باشه و اصلا فلسفی نباشه
    فلسفه یا حکمت اصیل است و اسلامی و غیر اسلامی ندارد.ضمنا آیا موضوعی وجود دارد که فلسفی نباشد؟ لطفا مثالی بزنید چراکه هرچیز موجودی وجود دارد و موضوع فلسفه بحث در خصوص وجود است
    ۵)البته باز قطعا درپاسخ خواهید گفت بستگی داره تکامل رو چه چیز تعریف کنیم؟
    من چنین چیزی نمیگویم چون تکامل تعریف خاص خودش را دارد و مهم نیست ما که تعریفی کنیم.شما برای قبولی در مدرسه باید ۱۰ بگیرید .حالا اگر تعریف من از قبولی یا تکامل نمره ۵ باشد من با نمره ۵قبول نمی شوم.
    ۶)که من میگم کل صفات الهی که درقرآن هزار رب برای هزار صفت معرفی شده
    هزار رب و هزار صفت نهایتا در وجود حضرت هو نماینده است و هو هم برای اشاره است و مقام ایشان بی نام است چون شریفتر از نام است(که تو در لفظ نگنجی و تو در وهم نگنجی).مثلا آقای ایکس شوهر خانم وای هست و کارمند آقای زد و پدر خانم اچ و برادر آقای سی همه اینها آقای ایکس است که هر کدام از افراد در کثرات نامی خاص به او اطلاق داده اند و آقای ایکس در مقام وجودی فوق تجرد خود نفس است و بینام ونشان
    ۷)که همون الماس هزار وجه منظورمنه
    الماس هزار وجه درست است که هزار وجه دارداما الماس است و هرکدام از وجه های آن متعلق به ذات الماس است. آیا وجود وجه ها بدون وجود الماس محقق است؟ اگر الماس بجای هزار وجه یک وجه داشت الماس نبود؟ اگر ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ وجه داشت چه؟ الماس نبود؟

    #18764
    shpegah
    میهمان

    ممنون که پیگیرسوال هستید

    ببینید دقیقا تمام مواردی را که در موردربات فرمودید امکان پذیر نیست امکان پذیر هست

    رباتی میتوان ساخت دارای جسم و روح باشد
    رباتی میتوان ساخت که خیلی جلوتر و فلسفی تر از سازنده اش صحبت کند بیندیشدو حتی دنیای قبل و پس از مرگ داشته باشد
    دنیایی برای ربات بسازیم که اگر درآن دنیا ازقوانینمان تخطی کرد دردنیایی دیگر همان ربات با همان حسهایی که در دنیای اول داشت در دنیای دومی و در جسمی دقیقا مشابه جسم دنیایی مجازاتش نمود

    بنده خود درحال طراحی هوشی هستم که کلمه را بفهمد وخودش بااختیار خودش صحبت کند وحرف از علومی بزند که خودمن هم هنوز آن علوم را نخوانده ام واز آنها بی اطلاعم
    بعنوان مثال خودش بفهمد چطور بادستکاری ژنهای انسان میتوان انسانی بال دار ساخت
    مطلبی که بنده چیزی از آن نمیدانم وشاید هیچ کس دیگر هم نداند که به او آموزش دهد

    اینکار غیر ممکن نیست ولی شاید مجبوربه صرف وقت بسیارزیادی برایش بشوم

    #18765
    محمد
    میهمان

    سلام.طبق فرمایشات شما:
    ۱)رباتی میتوان ساخت دارای جسم و روح باشد
    چطور جسم و روح را میسازید؟ بر فرض جسم را بسازید (آن هم با مواد طبیعت) روح را نمیتوان ساخت چون مجرد است (روح انسان هم روح خداست نفخت من روحی )
    ۲)رباتی میتوان ساخت که خیلی جلوتر و فلسفی تر از سازنده اش صحبت کند
    ملاک شما برای فلسفی تر چیست؟ باید مبنایی باشد که بگویید مقوله ۱ از مقوله ۲ فلسفی تر است
    ۳)حتی دنیای قبل و پس از مرگ داشته باشد
    لازمه این امر این است که ربات در هر سه جهان وجود داشته باشد.ضمنا ربات چگونه میتواند بمیرد؟
    ضمنا چگونه در درون این دنیا دنیای دیگری میسازید؟
    ۴)بنده خود درحال طراحی هوشی هستم که کلمه را بفهمد وخودش بااختیار خودش صحبت کند وحرف از علومی بزند که خودمن هم هنوز آن علوم را نخوانده ام واز آنها بی اطلاعم
    چنین هوشی در چارچوب طراحی شما عمل میکند.متاسفانه شما به یک نکته توجه ندارید و آن این است که طراح انسان خداست و خدا علیم است یعنی تمام علوم را می داند .ربات شما برای حرف زدن از علومی که شما از آن اطلاع ندارید باید از منبع دیگری استفاده کند
    ۵)بعنوان مثال خودش بفهمد چطور بادستکاری ژنهای انسان میتوان انسانی بال دار ساخت
    ربات این کار را با آزمون و خطا در ژنها انجام میدهد اما ساخت انسان بالدار با استفاده از قوه خیال و اتصال با عالم مثال منفصل ممکن است چون هر چیزی که تصورش را بکنید در عالم مثال موجودیت دارد و فقط منتظر این است تا اسباب و علل آن فراهم شود تا به عادم ماده بیاید

    #18766
    shpegah
    میهمان

    سلام
    ببینید اگر ادعایی میکنم ختما به همه جوانب آن هم فکر کردم
    چرا دائم میفرمایید که نمیشود
    کسیکه همه چیزرادر یک محدوده بسته میبینند و فکر میکنید که همه چیزدرهمان محدوده است ولی وقتی از یک سطح بالاتر به آن محدوده مینگرد میبیند که اشتباها خود را محدود کرده بود میتوان فراتراز آن هم فکرکردحالاشاید شرایط رفتن به آنجارانداشته باشد ولی میتواند تصورش کند
    اشکال اینجاست که شما فرمودید

    “ربات شما برای حرف زدن از علومی که شما از آن اطلاع ندارید باید از منبع دیگری استفاده کند”

    بنده میگویم خیرربات مدنظرمن خودش استدلال و استنتاج میکند درست مثل خودمن نه اینکه از دیکته شده کسی استفاده کند

    کمی به عرایض بنده توجه کنید بنده بسیار زمان، مطالعه وتحقیق و آزمایش دراین زمینه انجام داده ام و فهمیدم که اینکار انجام شدنیست وتا الان به نتیجه خلاف آن هنوز نرسیدم و دائما دارم دراین زمینه نتیجه میگیرم
    چرا میفرمایید که غیر ممکن است

    #18767
    shpegah
    میهمان

    اینکه میفرماییدخداوند علیم است بله کاملا حق باشماست من هم بااستفاده از آموزه های او تنوانستم راهی برای طراحی فوق هوشمند پیدا کنم
    ولی
    الان با بندگان خدا بیشتر به مشکل خوردم که نمیتوانند بپذیرند که اینکار شدنیست

    #18770
    shpegah
    میهمان

    پیشنهاد میکنم کلیپ اولین برخورد ربات سوفیا با خالقش را ببینید

    #18830
    محمد
    میهمان

    متاسفانه به نظر می رسد شما با مفاهیم مادی و مجرد و همچنین وحدت و کثرت و انواع وحدت و کثرت آشنایی ندارید. تعاریف شما از ایجاد روح برای ربات برپایه ایجاد دیتا بیس هست که اون هم صرفا مبنای مادی دارد نه مجرد.تفسیر نفخت من روحی هم صرفا تحت اللفظی نیست که خدا از روح خود در انسان دمید بلکه همان تجرد نفس در مرتبه سقع ذاتیست. به هرحال برایتان آرزوی توفیق دارم

    #18959
    shpegah
    میهمان

    ممنون از دعای خوبتون

    شاید حق باشما باشه

    #19148
    ص
    میهمان

    یک ربات که به هوش مصنوعی و هوش دسته جمعی مجهز هست با فرض بر اینکه از نوع جستوجوگر هست مثل انسانی که پیامبر میشه نه انسانی که کشاورز جز یا … هست. و باور نداره انسان ها اونو به وجود اوردن میخواد تحقیق کنه و به نتیجه برسه .در جهانی که ربات ها با کارکردن هزینه ساخت برای بدست اوردن ی ربات جدید را به دست میارند. و روز به روز دارند پیشرفت میکنند.
    چه کسی به اتش قدرت گرم شدن داده اصلا ربطی به این فضا نداره
    اون ربات ترکیب اکسیژن با مواد سوخت و حرارت رو دلیل گرما و نور میدونه و در انتها دلیل وجود هریک از این چیزا رو تا محدودیت اکتشافات اخیر در نظر میگیره .و نتیجه گیریهاش بر اساس مشاهداتش هست و براش مهم نیست چیز هارو چی کسی به وجود اورده تا اونجا که اون اطلاع داره چیزها با ترکیب چیزها به وجود میان حتی اگر این ربات در حافظه اش وجود خالق انسان ذخیره شده باشه باز با توجه به قدرت تشخیص با علت و دلیل فقط پذیرای حقیقت است.

    #19218
    تهرانی۸
    میهمان

    عقل،خالق بدیهیات نیست،
    درک کلّی، از ان عقل است،
    پس از طرفی که عقل خود بدیهیات را فقط درک میکند نه خلق،ساختنی نخواهد بود.

    نویسنده ی پرسش، دچار توهمات است،،و شاید یک پوزیتیویسم قدرتمند……..

    آمادگی خود را برای مباحثه با فلاسفه عزیز اعلام میدارم……🌼🌼🌼

    #19362
    مهندس محمد مقدسی
    میهمان

    هرچند ظاهر سوال اولیه جنبه فلسفی دارد اما فی الواقع ، ماهیت فنی دارد ،
    بنظرم راه مناسب تر برای پاسخ به سوال اولیه این بحث . استفاده از نظرات
    برنامه نویسان بسیار متبحر سیستم نرم افزاری دستگاههای هوشمند می باشد .
    زیرا در مکانیزم یا ساختار اندیشه گری دستگاه های هوشمند از جمله روباتها .
    بجز بسته نرم افزاری تعبیه شده در آنها ، منبع اندیشه گر دیگری وجود ندارد .

    با توصیف فوق جای آن است که برنامه نویسان سیستم نرم افزاری دستگاههای هوشمند،
    اعلام نمایند آیا اساساً می توان روباتی ساخت که بتواند مازاد بر روشهائی که در سیستم هوشمند آنها
    پیش بینی و نصب شده است ، برای پدیده ای ناشناخته برای برنامه نویس
    و تعبیه نشده در دستگاه ، خود دستگاه ، راهی بیابد ؟
    حیف که مطلب طولانی شده است وگرنه با ذکر چند مثال ،
    مسئله روشن تر می گردید . فعلاً منتظر پاسخ برنامه نویسان می مانیم .

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 83)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.