اولین ضربه کاری به فلسفه در جهان اسلام

home بحث و تبادل نظر مباحث کلاس فلسفه دکتر دینانی دوره اول: ستیز با فلسفه اولین ضربه کاری به فلسفه در جهان اسلام

برچسب ها: 

  • این موضوع 1 پاسخ، 2 کاربر را دارد و آخرین بار در 6 سال پیش بدست ناشناس به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #14576
    ناشناس
    غیرفعال

    کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» به مسیری می پردازد که فکر فلسفی از میانه مخالفت ها و موافقت ها طی کرده است. اصلی ترین مخالفان فلسفه یعنی متکلمان عموما به یک منبع قدرت متصل بودند. سرآمد این مخالفان غزالی نویسنده «تهافت الفلاسفه» بود. این کتاب اثر بسیاری در کشورهای اسلامی داشت. از اثرات آن اینکه در برخی کشورها مثل عربستان فکر فلسفی برای همیشه نابود شد. در ایران همچنان باقی ماند. در مغرب جهان اسلام پاسخ هایی نه چندان تاثیرگذار به آن داده شد مانند «تهافت التهافت» اثر ابن رشد.

    #18085
    ناشناس
    غیرفعال

    سلام و عرض ادب
    در پاسخ به برداشت مطرح شده از حملات متکلمین خصوصا جناب غزالی به فلسفه چند خطی از کتاب “فلسفه در سرزمین نبوت- استاد سید حسین نصر” را با هم مرور می کنیم:

    حمله ی مشهور غزالی به فلسفه، تنها به قصد براندازی فلسفه نبود. اول ا همه فلسفه ی مشایی و بیشتر رویکردهای راسیونالیستی موجود در آن آماج حملات غزالی بود. ثانیا، نقد غزالی ماهیتا چنان بود که مسیر جریان حیات عقلی اسلام را تغییر داد، به جای آنکه به آن پایان دهد. زمینه ای که گسترش آموزه های حکمی سهروردی و ابن عربی را ممکن ساخت بیشتر وام دار غزالی است، در حالی که احیای فلسفه مشا توسط خواجه نصیرالدین طوسی ارتباط تنگاتنگی با انتقادات دیگر متکلم اشعری، یعنی فخر رازی، از ابن سینا دارد. بنابراین انتقاد متکلمان از فلسفه تا حد زیادی یک تعامل خلاق میان فلسفه و کلام بود که تاثیری نازدودنی بر هر دو آن ها نهاد.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • انجمن ‘دوره اول: ستیز با فلسفه’ برای موضوع ها و پاسخ ها جدید بسته است.