به حق مهر و وفایی که میان من و توست
مشخصات فایل برنامه معرفت بیست و هشتم مهرماه ۱۳۹۱
موضوع برنامه: به حق مهر و وفایی که میان من و توست / که نه مهر از تو بریدم نه به کس پیوستم
عنوان این فصل: شرح اشعار سعدی شیرازی
مدت زمان برنامه: ۴۸ دقیقه
حجم فایل ویدئویی: ۱۳۲ مگابایت (MP4)
حجم فایل صوتی: ۲۴ مگابایت (MP3)
مختصری از متن برنامه:
به حق مهر و وفایی که میان من و توست
که نه مهر از تو بریدم نه به کس پیوستم
اولا جزء مسلمات است و پیش فرض سعدی هم همین است که بین انسان و محبوب «حق تبارک و تعالی» یک مهر و وفایی هست. مهر حق تعالی در دل انسان از ازل هست. یک چیز حادثی نیست .میان من و تو یک مهر و وفایی هست. اینجا روی چند تا چیز باید دقت کنیم. یکی «مهر» و دیگری «وفا » و یکی «حق مهر و وفا» اینها هر کدام قابل تامل است . مهر و وفا همیشه باهم هستند. مهرورزی که وفا نداشته باشد، در واقع مهرورز نیست.
مهر، همان محبت است. مهر و محبت و شوق و عشق؛ اینها با هم تفاوت دارند اما مراحل یک حقیقت اند. مهر، محبت است. محبت، شوق است. شوق، عشق است. اما در درجات مختلف. سعدی هم در هر جایی از یکی از اینها استفاده می کند. گاهی از عشق استفاده می کند. گاهی از شوق، گاهی از مهر و گاهی از محبت. اما این واژهها ضمن اینکه معنی جامعی دارند و ضمن اینکه با هم تفاوت دارند، مستلزم وفا هم هستند.
وفا کنیم و ملامت کنیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیدن
استاد اینجا معنی وفا این نمی شود که اصلا نباید از خدا رنجید؟
از هیچ محبوبی نباید رنجید. از خدا که به جای خود. معلوم است که نباید رنجید. اصلا رنجش از خدا معنی ندارد! ما کی هستیم که از خدا برنجیم. من دارم تعمیم می دهم، شما حق نداری از محبوب برنجی. اگر از محبوب رنجیدی، محبّ صادق نیستی. اگر از معشوق رنجیدی، عاشق صادق نیستی. اونجا که پای مهر و محبت و عشق و شوق می آید، رنجش معنی ندارد.
هر چه آن خسرو کند شیرین بود
چیزی که از ناحیه معشوق میاد قشنگ است، زیبایی مطلق است. حالا چند تا مساله را سعدی، با هم درگیر کرده است. یکی ارتباط وفا با مهر است، که این خیلی مهم است. هر کجا وفا نباشد، آن مهر جدی نیست. آدمی که ادعای مهر و محبت می کند اما وفادار نیست، این جدی نیست. این دروغ گو است. این منافق است. اگر مهر و محبت است، وفاداری لازمه اش هست.
مهر ازلی است. در جلسه قبل هم عرض کردم من خالق مهر نیستم مهر در من می آید. من مهر را خلق می کنم یا در من می آید؟ من چه بسا ندانم از کجا میاد مهر در من می آید به هر چیزی که شما مهر بورزی. به خصوص اگر این مهر معنوی و حقیقی باشد. مهر را انسان در این دنیا کسب نمی کند. فکر می کند که در این دنیا کسب می کند. بله در یک شرایطی ظهور پیدا می کند. ممکن است بگویید من از اول که بچه بودم مهر نداشتم و نمی فهمیدم،
حالا در یک شرایطی مهر و محبت و عشق در من پیدا شد. مثلا فلان معشوق را دیدم و عاشق شدم. این را می گویی و ما هم قبول داریم. اما این مهر الان پیدا شد یا در شما ظاهر شد؟ مساله این است ببینید مساله مهر را چه جوری مطرح می کنم. اشخاص فکر می کنند که چون من معشوق را دیدم یا این محبوب را دیدم، این محبت هم اکنون در من ایجاد شد. حرفی نیست. اما آیا این محبت، حادث شد و از عدم به وجود آمد یا در باطن شما بود و ظاهر شد؟
مهر ازلی است. به خصوص مهر معنوی. اصلا انسان آغشته به معنویت است و نترس و بگو عین معنویت است. انسان از عالم معنی آمده، از عالم مهربانی آمده. انسان در این عالم نامهربان می شود انسان ازلی مهربان است. انسان ازلی یعنی چی؟
وقتی از انسان ازلی صحبت می کنم، ممکن است بعضی بینندگان بپرسند، انسان ازلی یعنی چی .اینکه انسان از مادر متولد می شود و حادث است کاملا درست است. اما آیا انسان فقط همین صورت است؟ شما انسان را فقط همین صورت می دانی ؟ همین گوشت و پوست و استخوان می دانی؟ در این گوشت و پوست و استخوان مهر هست. مهر کجاست. اصلا علوم چی جواب می دهند. انسان را بگذار در آزمایشگاه. تمام سلولهایش را بررسی کن. تمام این میلیارد، میلیارد سلولی که در انسان هست را کاملا بررسی کن. مهر را کجا پیدا میکنی؟ مهر را در آزمایشگاه می بینی؟ مهر کجاست؟
فایلها بجای «دانلود» پخش و اجرا میشود؟ راهنمای دانلود را بخوانید (اینجا بزنید)
میخواهید تمامی قسمتها را به صورت یکجا دانلود کنید؟ همین الان اینجا بزنید