هشتگ ها: ,

این یادداشت شامل 3 پاسخ ، و دارای 2 کاربر است ، و آخرین بار توسط  دکتر _ احسانی در 5 ماه، 2 هفته پیش بروز شده است.

  • نویسنده
    نوشته ها
  • #16818 پاسخ

    فیلسوف یار
    سرپرست کل

    تماس با دکتر دینانی

    غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت:

    جسته‌وگریخته گفت‌وگوهایی را که با من در رسانه ها شده، دیده‌ام و گزارش‌های حوزه فلسفه را خوانده‌ام اما در دنیای امروز گویی اغلب خبرنگاران حوزه فلسفه به دنبال «فست‌فود فکری» می‌گردند. انگار همه دنبال ساندویچ‌خوری رفته‌اند و کار اصلی‌شان فراموش شده است

    تا به حال ندیده‌ام در رسانه‌های دیداری و شنیداری کتاب‌های مهم فلسفی نقد دقیق و موشکافانه شود. خبرنگار حوزه فلسفه کتاب باید بداند که به طور مثال موضوع کتابم چیست و چه اشکالی دارد و به ایرادهای کتاب پی ببرد. چنین کاری را در رسانه‌های دیگر هم نمی‌بینیم. خوشبختانه در این روزها کتاب به بهترین شکل منتشر می‌شود اما گروه فلسفه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نیز باید نقادانی داشته باشند که کتاب‌ها را بخوانند و به نقایص کتاب‌ها و محسناتش پی ببرند.

    سردبیران و اشخاصی که دست‌اندرکار حوزه خبر، رسانه و روزنامه‌نگاری‌اند باید ملاک‌های خبری خبرنگار حوزه فلسفه را تعیین کنند و اگر به فرض من نویسنده به عرصه رسانه ورودی ندارم، خبرنگار خوب حوزه فلسفه باید بداند که فلان کتاب ارزش فلسفی دارد یا نه یا اگر نمی‌تواند این موضوع را تشخیص دهند با اهل فلسفه صحبت کنند.

    خبرنگار حوزه فلسفه باید جامع‌الاطراف باشد. اگر هم خبرنگاری در این حوزه نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد باید کتاب را به دست اهلش سپرد تا با فصول و محتوای کتاب آشنا شود. در واقع جای معرفی کتاب‌های خوب فلسفی را در ایران خالی می‌بینم. درباره کتاب «دفتر عقل و آیت عشق» من که در سه جلد منتشر شده تا به حال کسی حرفی نزده یا کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» تا به حال در هیچ رسانه‌ای چنان‌که انتظار داشتم معرفی و نقد نکرده‌اند. من در هیچ رسانه‌ای ندیده‌ام که چنین فعالیت پیگیر و منحصر به فردی را دنبال کنند. اگر هم کسی چیزی نوشته صرفاً خواسته به اصطلاح برای خالی نبودن عریضه سردستی کاری بکند.

    باید به من ابراهیمی دینانی بگویند که اشتباه کتاب‌هایت کجاست. اگر می‌خواهید کار درستی انجام دهید باید کار نقد را جدی بگیرید. مشخصاً کتابی را انتخاب کنید و بگویید غرض و هدفتان از چاپ این کتاب در عرصه فلسفه چیست . به نظر من فعلاً نقد و معرفی کتاب فلسفی مانند ساندویچ‌خوری مطبوعاتی است اما بعضی‌ها به جای معرفی کتاب در دنیای امروز ساندویچ‌خوری می‌کنند… به نوعی گویی همه رسانه‌ها در عرصه کتاب به دنبال فست‌فود فکری می‌گردند!

  • #16827 پاسخ

    شیوا

    کاملا موافقم خود من هم متاسفانه همینطورم ولی به تجربه به من ثابت شده تاثیری که جمله در کل کتاب بر ذهن میگذارد ماندگار ولی فست فودها نیاز به تکرار داشته و بازهم جوابگو نمی باشند. البته دیالوگ پردازی در فیلمهای دارای محتوای تاثیر گذار بر جسم تا حدود زیادی این ضعف را برطرف کرده است.

  • #16946 پاسخ

    دکتر _ احسانی

    با سلام ‌.در عصر حاضر نکته مهم و مهجور مانده اینست که تکنولوژی ذهن ادمی را به بازی گرفته است!! انقدر به بازی گرفته که خود ذهن نیز فریبش را خورده و اجازه داده تا بیشتر ببازی گرفته شود . دیگر کسی حال و حوصله غواصی به اعماق دریای اندیشه ها را ندارد .غالبا در سطح چون کف دریا و چون حباب بخود مشغولند . ا در این روزگار دمی نه میتواند و نه میخواهد به ژرفای خرد و تعقل فرو رود .تکنولوژی بقول استاد با نشان دادن فست فود ذهن و اراده ادمی را فریب داده

  • #16947 پاسخ

    دکتر _ احسانی

    بهمین خاطر است که اکثر دانشجویان در سطوح به دام افتاده اند و راهی به اعماق نمی دارند .اگر اوضاع بهمینگونه که حضرت حکیم دینان فرموده اند پیش رود ذهن در سطح گرفتار گردیده و با کلیشه و تکرار و عادات قرین و همنشین خواهد شد ..که هرسه هم کلیشه و تکرار و عادات نشان از ضعف دارد و محدودیت! بنوعی ذهن در سالهای اتی محدود خواهد گشت .فست فود های اینچنینی بلای وادی خرد و تعقل و تامل شده و راه را بر تعالی و سلوک و تحول می بندند ..

پاسخ به : علاقه به فست ‌فود فکری جای نقد کتاب را گرفته است
لطفا فارسی و خوانا بنویسید




× 5 = 25

Secured By miniOrange