آموزش آنلاین منطق از صفر
عبدالرزاق لاهیجی

وحدت و کثرت از دیدگاه فیاض لاهیجی

مشخصات فایل برنامه معرفت نهم مرداد ۱۳۹۴

موضوع برنامه: وحدت و کثرت از دیدگاه فیاض لاهیجی

عنوان فصل: بررسی اندیشه عبدالرزاق لاهیجی

مدت زمان برنامه: ۴۵ دقیقه

حجم فایل ویدئویی: ۱۲۲ مگابایت (MP4)

حجم فایل صوتی: ۱۸ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

برنامه‌های مشابه

وحدت و کثرت از دیدگاه فیاض لاهیجی

رسیدن به وحدت حقه حقیقیه، از طریق انبیاء علیهم السلام چگونه است. در باب نبوت چند نظریه وجود دارد: تجسّد، تمثّل و تجلّی. جهان مسیحیت امروزه یکی از بزرگترین ادیان است که پیروان زیادی هم دارد، بر اصل «تجسّد» استوار است و حضرت مسیح (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) یعنی خدایی که به جسم آمده است و در روی زمین راه می رفته تا بتواند مردم را از این عالم به وحدانیت ببرد.

یک نظریه دیگر «تمثّل» است. این تمثّل هم باز در مسیحیت وجود دارد. حضرت مسیح، تجسّد خداست اما حضرت مریم، تمثّل حق تبارک و تعالی را دید. فرق تمثّل با تجسّد در این است که اولی یک مثال است هرچند عینیت نداشته باشد اما تجسّد عینیت دارد و جسم است. در «آیین هندو» نیز تمثّل خیلی مطرح است.

اما دین اسلام نه تمثّل را می پذیرد و نه تجسّد را می پذیرد. خداوند در اسلام تجلّی می یابد. «تجلّی» یعنی ظهور در جلوه. حق تعالی ظهور می کند در هر شکلی. {فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ} وجه حق با ذات حق، فرق دارد و همه چیز جنبه وجه الله دارد یعنی عالم آیینه حق تعالی است و انسان مظهر کامل حق تبارک و تعالی است. اگر انسان دید تجلی بین داشته باشد، هر لحظه تجلی نو و دائم می بینیم. {کُلَّ یَوْم هُوَ فِى شَأْن}

مسئله تجلّی چون بر توحید استوار است، متجلّی (آنچه تجلی می کند) همواره واحد است اما تجلی ها لایتناهی است. کثرت در تجلیّات است اما متجلّی همواره واحد است. این همان ارتباط کثرت با وحدت است. کثرت، ظهور وحدت است. اما در این فهم رابطه کثرت و وحدت، بسیار از آیین ها به راه خطا رفته اند. گاهی به تجسّد و گاهی به تمثّل کشیده شده اند و شرک پیش آمده است.

Video-DownloadSound-Download Youtube-download

فایل‌ها بجای «دانلود» پخش و اجرا می‌شود؟ راهنمای دانلود را بخوانید (اینجا بزنید)

می‌خواهید تمامی قسمت‌ها را به صورت یکجا دانلود کنید؟ همین الان اینجا بزنید

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا